Arbejdspladsen kan være fyldt med mange potentielle farer, så det er vigtigt at sørge for, at du og dine medarbejdere er sikre. En måde at gøre dette på er ved at investere i en hjertestarter. En hjertestarter, også kaldet AED, er et vigtigt stykke livreddende udstyr, der kan give en person, der lider af et hjertestop, den bedste chance for at overleve. Så hvorfor bør virksomheder investere i en sådan? Lad os tage et kig på nogle af fordelene ved at have en hjertestarter på stedet.
Både medarbejdere og besøgende vil føle sig mere trygge, hvis de ved, at der er en hjertestarter på stedet i tilfælde af en nødsituation. Selv om det er umuligt at forberede sig fuldt ud på alle mulige medicinske situationer, kan det at have en hjertestarter ved hånden give ro i sindet, da hjælpen er tæt på i tilfælde af en nødsituation.
En hjertestarter redder liv
Måske vigtigst af alt kan det at have adgang til en hjertestarter redde liv. En person, der lider af hjertestop kan dø inden for få minutter, hvis det ikke behandles straks. Når hjertestarteren bruges korrekt, kan den give hjertet et chok tilbage til normal rytme og give personen den bedste chance for at komme sig. Undersøgelser har faktisk vist, at når en AED anvendes inden for fem minutter efter hjertestoppet, kan overlevelsesraten være helt op til 70 %. Dette gør det vigtigt at have en AED på ethvert offentligt område eller arbejdsplads, hvor folk er samlet, f.eks. kontorer, skoler, indkøbscentre og lufthavne.
I nogle lande kan det være lovpligtigt for visse steder at have en hjertestarter på stedet eller tilgængelig i nærheden i tilfælde af nødsituationer. Adgang til en AED på arbejdspladsen betyder, at arbejdsgiverne fortsat overholder alle love vedrørende AED’er og undgår eventuelle bøder eller andre sanktioner for manglende overholdelse.